NY, Fool & Cheesecake!

Kategori: Desserts & Sweets

Igår kändes det som New York i luften hela dagen. På morgonen när jag stod vid t-banan i solen luktde det som yorkan! På kvällen kändes det ännu mer som NY då älven/kanalen med parkerna, vattenfallen, små broarna o allt grön plötsligt förvandlades till Central Park ute på min och Anns powewalk. En yoghurtglass i solen i NY-väder, alla dess fruktstånd på gatorna, musiken ute, de blandade kulturerna här, torg-marknaderna, folk som sitter längst gatorna o smuttar färgglada drinkar och våfflor som steks i små stånd på gatan, oslo kan va nice.. Så aah jag låter nog som jag blivit besatt av djävulen och spårar helt men ville mest säga att jag saknar New York och Pw ute på oslos sommarkvällar är underbart!
 
Efter Pw'n hängde jag ut med babu och sen kom P över, han ska bo på soffan ett tag. Idag har jag jobbat - bara 3 timmar. Efter 3 timmar av ryggont, mensverk, illamåene och snurrig som fan gav jag upp och ringde upp en vikarie Jag har gjort bort mig ganska mycket på dem 3 timmarna. Dagen började med att jag glömde snuset hemma så fick köpa på kiosken påvägen. Frågade efter gbg rapé och hon frågar vanlig eller lime?? Whaaaduup lime!! was nice! Sen köpte jag gravidtest och precis när jag skulle pissa på den kom mensen som en bomb! Freshnesss, därefter står jag i kassan och är så snurrig och yr att jag inte hör ett dritt om vad någon kund säger och velar bort mig  antal gånger.,
 
 Så ja, jag har tagit det lugnt hemma framför serier...börjar kännas bättre. Till lunch gjorde jag en kind of Raspberry Fool utav: greksk yoghurt, honung, hallon och vaniljpulver.
 
Tröttnade för ett tag sen på att ligga på soffan plus att mensen skrek efter något sött. Så bakade en cheesecake. Tjuvsmakade smeten och den var awesome, sen är ju lemoncurd typ gud gåva till sockerfreaks. Det blev alltså en Vanilla lemoncud Cheesecake. Egentlgen är jag mer en chokladcake men tror den här cheesecaken blev en såppas bomb att den klarar av att döda mina cravings ^^
 
Botten:
4 dl smulade havrekaor
80g smör
 
Mosa kakorna och knåda samman till en "deg" med smöret. Pressa ut i botten av formen och grädda 10 min, 175 grader
 
Lemoncud:
1 tesked citonskal, rivet
1 dl citronjuice
1 dl socker
3 stora ägg
80g smör
 
Sjuda samman allt utan smöret. När det har tjockad - blanda ned smöret i kuber och låt smälta samman med curden under omrörning,
 
Vanilla cheesecake filling
7 dl crream cheese
2 dl socker
3 stora ägg
1 dl kvarg vanilj / kesella vanilj
1 tsk äkta vaniljpulver
 
Vispa cream chesen med sockret fluffigt. Vispa ned kvargen och vaniljpulvet. Vispa sedan ner ett ägg i taget. Fyll formen med fillingen, toppa med lemoncurden och gör mönster (genom att dra upp fillingen över curden), grädda sedan 40-50 minuter, låt svalna och sätt sedan i kylen en timme.
 
Nu tänkte jag dska snabbt sen lägga mig under täckeet en stund o försöka må bättre. Har ingen friday-feeling what so ever, sk jobba helg. Men hoppas på att jag känner mig bättre lite senare så jag o baby kan dra på bio-date o pussas massa!
 
One love peeeps!!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: