Paella & Salmon bomb

Kategori: Dinner & more

Morgonen började med färska frallor innan vi drog in till stan. Promenerade omkring, kikade i affärer, köpte 3 väldigt fina tallrikar :) en som såg ut som en fisk och 2 lite djupare med dippskål som var i samma tallrik. Lite shysst att ha när man gör sallad till middag. Eller annat o dippa :) tog en kaffe på da matteo och nu bakar vi och maten är färdig. Köpte en laxbomb att dela på till förrätt för den såg så äckligt god ut och till middag har vi gjort paella. Vår bakning lägger jag upp senare för den är extra nom nom ^^ vid 7 drar jag in o fikar med seldis... :)
PAELLA: 1 gul lök 3 vitlöksklyftor 4 dl långkornigt ris 2 msk olja 1 paket saffran (à 1/2 g) 2 dl vitt vin 6 dl hönsbuljongtärning (tärning + vatten) 1 röd paprika 2 dl djupfrysta ärter 4 kycklingfiléer 1 msk olja 1 tsk salt 1 krm peppar 200 g skalade räkor (200 g skalade räkor motsvarar 500 g räkor med skal) + musslor och crabstick ev citronklyftor till servering Gör så här: Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs de båda löksorterna med riset i oljan i en traktörpanna. Tillsätt saffranet och häll på vinet. Låt koka någon min. Häll på buljongen och låt koka under lock ca 20 min. Skölj, kärna ur och tärna paprikan smått. Lägg paprika och ärter ovanpå riset när ca 5 min återstår av koktiden. Skär kycklingfiléerna i små tärningar. Stek dem i oljan i en stekpanna tills de får fin färg. Krydda med salt och peppar. Blanda ner kyckling och räkor i det färdiga riset. Servera paellan med citronklyftor att pressa över.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: