Cajun pizza + Thai spring rolls

Kategori: Dinner & more

Tjo!
 
Först måste jag tipsa er om en nice serie (utöver New Girl) som jag o älsk börjat se, eller ja, vi är i princip klara med sesong 1 : MODERN FAMILY! oh yes, just geeet it! Sjukligt bra är det kan jag lova.
Nu är jag precis hemkommen från jobbet, lite sådär halvdöd. Ska plocka lite i garderoben om jag får min röv upp rån soffan, sen blir det en powerwalk med Ann. Efter det blir det en yoghurtglass...eller öl. Kan inte bestämma mig för vad som ät godast. Öl måste det vara va? Eller?
 
Tänkte attni kanske ville veta vaddet blev för middag här igår?! Fresh thai spring rolls with peanut sauce!
 
DU BEHÖVER:
Rispapper
Ris
Dina favoritgrönsaker
sataysås/jordnötssås, köpt eller hemmagjord
Kyckling (+ soya och valfria kryddor)
 
DO LIKE THIS:
Koka upp riset. Stek kycklingen med en rejäl skväll soya och krydda bra mot slutet. Tillexempel med curry, salt, peppar, paprika, cayenne...). Havka långa strimlor av dina grönsaker. Sätt på någorlunda varmt vatten rinnande i kranen och håll under ett rispapper ca 15 sekunder till de mjuknar. Fyll med grönsakerna, riset och kyckligen. Gör samma procedur igen o igen  till antigen fylllet eller rispapprerna tar slut...höhö. Och nu kommer 3 val: Servera dem råa, stekta eller friterade tillsammans med jordnötssåsen. För den som inte gillar jordnötssås eller kanske är nötallergiker finns ju även thai sweet chilsås som passar precis lika bra till...och som för övrigt är äckligt jävla gött.
 
Fett najs kväll med Ann i måndags. Efter gym, sushi med extra wakame och en PW så bestämde vi oss för att göra en egen dans, sags och gjort - mycket lyckat. Min baby fick avnjuta dansen när han kom hem. Haha...nu har även våran chef, våra kollegor samt även ett par lyckligt lottade kunder fått avnjuta showen,
 
I tisdags efter jobbet vart det tvättning o städning för hela slanten, Och lite...shopping. Shame on me, men jag skyller på att jag peppar upp för sommaren och för lite träning.
 
Middagen i tisdags blev Chicken Cajun Pizza
 
Degen: (till en baaamsepizza för minst 3pers)
2 ½ dl vetemjöl
2 dl grövre mjöl (eller vete igen om man känner för't)
½ dl olivolja
1 krm havssalt
25g jäst
 
Topping:
tomatsås med basilika
de grönsaker du gillar
kyckling tekt med cajun
riven ost (jag blandade 5 ostar)
lite extra cajun att strö över
 
Gör såhär: Gör degen! - blanda fingervarmt vatten med jäst o salt, blanda sedan i resten. knåda bra. Låt jäsa i en halvtimme. stek kycklingen i cajun o hacka grönsakerna. Blanda krossade tomater med basilika, salt o lite ketchup. När degen har jäst klart: kavla ut degen, stryk på tomatsåsen o lägg på kycklingen & grönsakerna. Strö över ost och lite extra cajun. Grädda 15-20 min, 225 grader.
 
 
Nä nu börjar jag fasen få ont i ryggen av att sitta här som en mupp så puusss o kraaaam o haaaade

Kommentarer


Kommentera inlägget här: